Geschiedenis

In 1931 werd het parochiaal mannenkoor opgericht en op Kerstdag 1931 werd voor de eerste maal, onder leiding van organist Jozef Allegaert, de Gregoriaanse Kerstmis uitgevoerd.

Pas toen E.H. Gaby Goethals op 25 januari 1951 onderpastoor werd in Sente en in dat jaar Lucien Decouttere werd aangesteld als koster-organist, kreeg het koor een echte muzikale opleiding en werden er meerstemmige missen uitgevoerd. De liederen werden aangeleerd onder de kundige leiding van organist Lucien Decouttere en dirigent Raymond Lazeure, die in 1977 het dirigeerstokje doorgaf aan Walter Verhaeghe. In 1987 nam Wim Anraed het dirigeerschap over. Sinds 1992 is Geert Devriendt onze bezielende dirigent. In 2001 vierden we ons platina jubileum, en sindsdien is het koor ‘koninklijk’ geworden.

Het Koninklijk Sint-Ceciliamannenkoor bestaat momenteel uit 23 actieve leden. Naast het opluisteren van de eucharistievieringen in Sente en Kuurne tijdens de hoogdagen, wordt het koor ook regelmatig gevraagd om begrafenissen, huwelijken en jubileumvieringen op te luisteren. Het samen musiceren met andere koren en orkesten wordt niet uit de weg gegaan. De laatste jaren werd er goed samengewerkt met de harmonie Moed & Vlijt uit Kuurne en met de harmonie Leo XIII uit Izegem. Ons laatste concert was op vrijdag 15 dec. 2023 in de kerk van Sente met als titel: Sente zingt Kerst met samenzang. Sinds 2004 maakt het koor om de 2 jaar een daguitstap. In de voormiddag luisteren we op de plaats van aankomst een eucharistieviering op, en in de namiddag bezoeken we de streek, meestal onder begeleiding van een gids. We zijn al naar Poperinge, Oostende-Zeebrugge, Hoeilaart, Knokke-Zoute, Leuven, Brugge, Veurne en Wijtschate-Heuvelland. Dit jaar trekken we op zondag 22 september naar Gent.